Personangrepp, påhopp och fula ord

Jag brukar inte ha som vana att läsa bloggkommentarer i andra bloggar, men överallt på internet verkar det som att så fort man tycker illa om någon eller inte håller med den personen så skriver man en kommentar i STORA BOKSTÄVER som innehåller ordet "hora". Jag vet inte om det beror på att majoriteten av bloggläsare är under 18 år och kanske inte riktigt har mognat ännu. Jag hoppas nästan det eftersom jag på något sätt skulle bli ännu mer besviken om det faktiskt är vuxna tjejer som sitter och trycker ner varandra på det här sättet.

Oavsett ålder blir jag ledsen och framförallt besviken när jag läser sådana kommentarer. Varför ska tjejer klanka ner på varandra i form av personangrepp? Ful, äcklig, hora, tjock o.s.v. Vad får vi ut av det egentligen? Varför kan man inte istället skriva en kommentar som förklarar varför man inte håller med om en viss åsikt så att personen kan få sig en tankeställare. Att skriva hatfulla kommentarer som syftar på att trycka ner en persons självförtroende i botten ger oss inte någonting. Känner man sig som en bättre människa när man vet att man medvetet försöker förstöra en annan människa från grunden? Är man så himla mycket bättre än den människa som hade en "dålig" åsikt? Jag skulle snarare säga att det är lika illa om inte värre.

Mitt intryck av påhopp likt de ovan är att det är någonting som sker i en situation där man känner sig maktlös. Jag kan tänka mig att man eventuellt börjar skrika fula saker till någon när man känner att det inte finns någonting annat kvar att göra, när man känner att man inte har ett uns kontroll över situationen. Det kallas panik. Däremot är det inte en sådan situation när du sitter framför datorn och läser en blogg. Du är i en lugn miljö och om du tänker efter i två sekunder inser du att du har all makt i världen, det gäller bara att utnyttja den på rätt sätt. Detta sätt skulle kunna vara att ge konstruktiv kritik.

Jag vet inte vad jag vill få ut av det här inlägget eftersom jag inte har särskilt mycket läsare som jag kan påverka. Det är inte heller så att jag är den första som tar upp det här med konstruktiv kritik vs. påhopp. Däremot är det här någonting jag känner ganska starkt för, dels eftersom jag anser att vi tjejer måste sluta kasta skit på varandra. Ibland undrar jag om inte tjejer är bättre på att förtrycka tjejer än vad killar är på att förtrycka tjejer. Det är helt enkelt inte okej. Det spelar egentligen inte heller någon roll huruvida vi är tjejer eller killar eller någonting annat, vi är alla människor och förtjänar inte att behandlas på ett sådant sätt. Att säga att någon förtjänar det för att de borde ha tänkt på konsekvenserna innan de skrev det de skrev är rent ut sagt korkat. Menar folk på riktigt att bara för att en person har uttryckt sig på ett dumt sätt så har man rätt att lyncha henne/honom psykiskt? Ett sådant tankesätt är inte hälsosamt för någon.

Anledningen till att jag tar upp det här som en fråga gällande tjejer snarare än killar är för att jag tänker på de ideal och den press som finns bland unga tjejer idag. Jag är säker på att det finns liknande utseendefixeringar bland killar, men jag är inte kille så jag känner mig inte bekväm i att uttala mig om den saken. Det jag kan prata om är att tjejer växer upp i ett samhälle där det finns extrem utseendefixering överallt i media angående hur tjejer ska se ut. Dessa ideal är inte hälsosamma. Därav blir det fel när vi tjejer sitter och klagar på varandra i form av skällsord som handlar om just utseende. Vad får man egentligen ut av att kalla någon dessa skällsord?

Jag förstår verkligen inte det här. Nu har jag fått skrivkramp i handleden så med detta avslutar jag diskussionen och går och lägger mig. Gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback