I've been thinking

Just nu känner jag mig ganska peppad inför skolan imorgon. Det kan i och för sig bero på att det inte är lektion utan bara seminariegruppen som ska träffas. Om jag hinner ska jag även träffa Tina för att planera lite skolsaker som vi av någon anledning erbjöd oss att ta hand om :P

De senaste dagarna har jag funderat mycket på vad jag vill göra med mitt liv. Just nu är jag ganska osäker på om jag verkligen vill bli socionom. Jag har velat bli det så länge jag kan minnas, redan i högstadiet visste jag. Dock tror jag att det berodde på att vi hade en kurator som var så himla omtyckt av alla. Jag tror att jag hade någon längtan efter att vara omtyckt på grund av tidigare jobbiga händelser. Nu när jag har kommit över allt det där vet jag inte riktigt vad som motiverar mig längre. Jag vill hjälpa barn och ungdomar, men det finns andra vägar att gå för att uppnå det målet. Under de år jag har spenderat i skolan har bara tre ämnen intresserat mig: engelska, genusstudier och juridik. Jag vill bo i USA, jag vill läsa mer engelska, jag vill läsa mer om queerteori och jag vill lära mig allt som går om mina egna rättigheter. Jag vet bara inte vad jag skulle kunna få för framtid om jag hoppade av socionomprogrammet. Jag ska boka tid hos studievägledaren och jag hoppas att hon kan hjälpa mig komma underfund med vad jag faktiskt vill göra. Det känns bara som att folk förväntar sig att jag ska följa den här vägen jag har stakat ut för mig själv, och jag är inte så pass impulsiv att jag bara kan ändra riktning utan att ha ett säkert mål i sikte. Borde jag kanske vara det?

Vi får se hur det här slutar. Det ska i alla fall bli skönt att åka hem till Nina i helgen, jag behöver komma bort från Uppsala och jag behöver spendera tid med en av mina bästa vänner.

Kommentarer
Postat av: Nina

Du är så välkommen så!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback