Det är kläder!

Nu har jag äntligen fått reda på vad det är som tar sån tid för tjejer, det är kläder! :) Det kan jag i och för sig förstå eftersom det är ett jäkla jobb att sätta ihop nånting snyggt. Däremot är jag en så stressad person att jag oftast väljer ut mina kläder redan kvällen innan. Sen har jag vissa kompisar som bryter ihop totalt när det gäller att välja kläder, men då brukar jag hoppa in och hjälpa till lite :P

Det jag har märkt är att tjejer oftast inte klär upp sig för killar, de klär upp sig för andra tjejer. Killar bryr sig egentligen inte om en tjej har senaste modet, ibland kan de till och med tycka att man ser konstig ut, men andra tjejer bryr sig. Det är ju vi tjejer som sätter upp reglerna för vad som är okej för en tjej att ha på sig, det är tjejer som synar varandra på krogen och kommenterar vem som ser slampig/snygg/ful ut. Om man ser det ur den synvinkeln är det ju faktiskt tjejer som är ytliga och killar som är djupa, vilket låter rätt konstigt egentligen. Men det är ju så, tjejer är de bästa på att trycka ner varandra. Vi kommer aldrig uppnå någon slags jämlikhet med männen om vi inte slutar klanka ner på varandra. Om vissa tjejer ser ner på andra tjejer, varför ska killarna tycka någonting mer? Jag kan garantera att alla tjejer någon gång har kommenterat eller hållt med en tjejkompis som har kommenterat någon annan tjejs klädsel/gångstil/utseende på ett negativt sätt. Varför gör vi så mot varandra? Är vi så osäkra på oss själva att vi måste klaga på varandra för att må bra? Det är ju sjukt.

Kom in på ett lite annat spår här i texten, men det är faktiskt något som stör mig, att vi hela tiden klagar på varandra. Det går nästan per automatik, men jag lärde mig för längesen att tänka efter innan, och framförallt varför, jag säger någonting elakt om någon annan tjej. Vad får jag ut av det liksom? Det är bättre att bygga upp sin egen självkänsla istället för att må bra genom att måla upp andra som sämre än en själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback