Det ytliga samhället vi lever i

Jag har tänkt lite på det där med att köpa saker. Kläder, skor, grejer. Vad är poängen med sådan ytlighet? Varför mår man så bra av att ha en ny fin tröja eller ett par nya skor? Eller rättare sagt, varför mår jag så bra av det?

Jag har precis "gått klart" hos kuratorn och allt känns bra igen, men är det verkligen det? Jag får hela tiden höra att man shoppar för att man mår dåligt. I så fall måste jag må extremt dåligt med tanke på hur mycket jag handlar. Ibland känns det som att nackdelen med ett så psykologiinriktat samhälle där allt och alla ska analyseras, och där det alltid finns bakomliggande och omedvetna anledningar till allting, är att man börjar tro på det. Vad är det som säger att jag shoppar för att jag mår dåligt och inte att jag inbillar mig att jag shoppar för att jag mår dåligt för att det är så det ska vara. Det är den allmänna uppfattningen. Ibland blir det bara så oerhört förvirrande när hela samhället är så besatt av alla handlingar och de så kallade "traumatiska upplevelserna" som ska ligga bakom. Jag tror att all denna ytlighet angående kläder, smink och prylar i dagens samhälle självklart påverkar unga tjejer negativt, men vad är det som säger att det gäller alla unga tjejer? Och vad är det som säger att man shoppar mycket när man mår dåligt?

Jag vet ärligt talat inte varför jag shoppar. Jag vet att jag mår bra av det, jag får en kick. Jag får bättre självförtroende när jag vet att jag har en ny fin klänning till skillnad från om jag skulle slänga på mig någonting gammalt. Om det nu är så att jag försöker fylla ett tomrum som alla psykologer påstår att det handlar om, vilket tomrum är det då jag försöker fylla? Jag mår bra i mig själv, jag mår bra med de vänner jag har runtomkring mig. Jag mår bra helt enkelt. Men jag vet att jag är en sådan person som påverkas väldigt lätt av min omgivning. Jag kan till exempel inte lyssna på "göra-slut-musik" om jag är i ett förhållande för bara en enda låt kan påverka mig alldeles för mycket. Därför tycker jag det är jobbigt när man hela tiden hör att man gör vissa saker för att man mår si och så, för till slut börjar jag tro på det. Och när jag väl har börjat tro på det blir det så.

Jag vet inte riktigt vad jag försöker komma fram till, behövde bara skriva av mig lite.

Kommentarer
Postat av: Olof

Köp mer för fan! Konsumtion stimulerar ekonomin, om folk sparade pengarna i madrassen skulle vi få en tokrolig inflation eller nåt. Å liksom, vissa mår bra av att spela fotboll, andra våldför sig på små hundar. Du gillar att shoppa.

Folks beteenden brukar kunna härledas till vad dom vill uppnå, och du vill antagligen vara fin i snygga kläder. Det behöver vara något traumatiskt som ledde till det beteendet, du har bara (somewhat) mycket pengar (just nu) och gillar att spendera dom. Hade jag en fotboll skulle jag antagligen sparka på den. Typ.

2008-06-27 @ 19:34:39
Postat av: Olof

Shitfuck, missade ett "inte"; "Det behöver [inte] vara något traumatiskt"

2008-06-27 @ 19:36:14
Postat av: Patrik

Hahaha Olof, bra skrivet :).



Men det stämmer ju förövrigt, alla mår bra av olika saker. Du ska nog inte överanalysera dina shoppingvanor. Ligger lite i människans natur att man vill vara fin (fast det känns som kvinnor har en tendens att bry sig mer om det än män...kolla bara på Olof).

2008-06-29 @ 16:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback