Perth, Western Australia

Det känns fortfarande overkligt att vara här i Australien! Jag och Sofia kom hit förra onsdagen och det känns som att vi har haft fullt upp varje dag. Vi har båda varit helt slut och snittat cirka tio timmars sömn per natt, men jag tror att det beror mycket på alla nya människor och miljöombytet. En blir rätt slut av så mycket nya intryck.

Flygresan hit var relativt smärtfri med väldigt god flygplansmat och bekväma stolar. Det blev inga stopp i tullen, men däremot höll jag på att glömma mitt pass i handbagagekontrollen i Hong Kong. Det värsta var nog resan mellan London och Hong Kong eftersom det var över natten och jag var tvungen att sova sittandes. Det gick inte alls, men på resan mellan Hong Kong och Perth fick jag i alla fall tillräckligt med sömn för att klara mig ett tag.

När vi kom till Perth tog vi en taxi till Erica Underwood House (vårt campusboende) där vi dumpade väskorna på rummet och gick direkt till en så kallad "induction session". Där förklarade de lite regler och sånt där allmänt som kan vara bra att veta. Istället för att gå och lägga oss åkte vi sedan direkt till IKEA där vi åt köttbullar med pommes (!) och köpte lite nödvändigheter såsom köksredskap och täcken/kuddar.

Den här veckan har bestått av Orientation Week vilket har inneburit föreläsningar och införskaffande av ID-kort samt kursböcker. Imorgon är det O-Week Party på The Tav (Universitetspuben) vilket ska bli väldigt spännande! Utöver skolgrejer så har vi varit och kollat in ett stort shoppingcenter samt varit i Perths innerstad. De har en massa roliga butiker här, men inte någonting jag känner igen från Sverige. Eller jo, de har Foot Locker. Annars har de en del amerikanska butiker som K-Mart och Target.

Just nu känner jag mig mest utmattad, men det är samtidigt så jäkla spännande att vara här. Jag är också jäkligt glad att jag är här med Sofia eftersom hon är så himla positiv och social. Det underlättar verkligen för mig samtidigt som vi kommer väldigt bra överens. Vi har även blivit bra polare med en tjej som heter Iris från Nederländerna. Hon bor inte i samma område som oss, men hon brukar hänga med oss på kvällarna och laga mat eller kolla på film.

Den lilla tid jag har över spenderar jag mest framför datorn och skypar med Kaj :)

Nästa vecka börjar skolan så då blir det nog mindre tid här och mer allvar. Jag hoppas att nivån inte är alltför annorlunda här än vad den är i Sverige och jag hoppas att det kommer gå bra att träffa klasskompisarna och så vidare. Det är nog inga problem, men jag blir alltid lite nervös inför sånt här.

Nu ska jag fortsätta skypa med Kaj som tålmodigt sitter och väntar på att jag ska skriva klart det här inlägget :P

Kommentarer
Postat av: Cissi

Jaaa, blogg!! :) Kul o läsa!! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback