When life gets hard there are songs to be heard

Nu har jag tackat ja till ett par distanskurser i höst. Det är två litteraturkurser och två kurser i webdesign. Alla är på 7,5hp vardera så jag kommer bara att välja två av dem eftersom jag förhoppningsvis kommer att jobba en del i höst också. Om jag får fast jobb som personlig assistent kommer jag antagligen välja litteraturkurserna eftersom jobbet i sig innebär en hel del dötid då man kan passa på att läsa böcker.

Jag funderade lite på det där med min framtid igår. Det är i och för sig ingenting ovanligt, jag funderar på det och ändrar mig i stort sett varje dag. Det jag kom fram till igår var i alla fall att jag vill hålla den kreativa delen av mitt liv vid liv. Jag älskar att tillverka smycken, hålla på med scrapbooking o.s.v. Jag älskar att redigera bilder och fixa med bloggdesignen. Jag känner verkligen att jag utvecklas och mår bra när jag håller på med kreativa saker. Det stora kruxet är huruvida jag ska göra det till någon slags karriär eller om jag ska låta det vara en hobby vid sidan om min karriär. Det är den eviga frågan som jag verkligen inte kan hitta ett svar på. Båda alternativen känns lika mycket rätt och fel på samma gång, av olika orsaker. Till exempel har jag 1,5 år kvar av min socionomutbildning som är en riktigt bra grund att ha. Jag har redan kommit halvvägs och det skulle kännas dumt att ge upp nu. Samtidigt är jag inte hundra procent säker på att socialt arbete på en administrativ nivå är någonting jag vill hålla på med.

Det dumma är att hela den här grejen är så jäkla dum. Fine, man måste tjäna pengar och klara sig ekonomiskt. Däremot måste det även tilläggas att man bara har ett liv och varför ska man då hålla på och vela som jag gör? Egentligen borde jag bara leva för stunden och göra det som gör mig lycklig nu. Det är så jäkla enkelt egentligen, men ändå gör man det svårt. Mina tankar och funderingar är som ett stort jäkla spindelnät och jag är flugan som sitter fast i mitten och desperat försöker ta mig ut. Jag lyckas inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback