Det här med att färga håret...

Det har alltid varit väldigt viktigt för mig vad andra tycker. Jag vet att jag inte borde känna så, men för mig är det viktigt att göra andra glada vilket i sin tur innebär att jag kanske lyssnar lite för mycket på andra istället för mig själv. När jag var yngre kunde jag sluta tycka om en kille bara för att en kompis sa någonting negativt om hans personlighet/utseende. Jag vet att deras avsikt inte var att få mig att dumpa honom, men jag fick kraftig ångest och var helt enkelt tvungen att bryta. Det gällde inte bara killar, men det är det jag minns starkast. De senaste åren sticker det till lite extra i hjärtat om mina vänner kommer med negativa kommentarer om mig eller någon jag gillar, men jag är inte längre så osäker att jag skulle göra någonting drastiskt. Nu var det dock inte killar vi skulle prata om utan ämnet är hårfärg!
 
Ibland har jag väldigt svårt att avgöra vad jag vill göra för mig själv och vad jag vill göra för att göra andra glada. Ibland är de två samma sak, ibland inte. Det här med att vara blond eller rödhårig är ett evigt dilemma för mig. Att vara blond representerar nog mycket min bild av "hur man ska se ut", att vara snygg, att vara vacker. Ja ni vet allt det där som ett föredetta mobbat barn strävar efter resten av livet (yippie...). Samtidigt definierar jag mig själv som rödhårig så det är en ganska stor del av min personlighet. Jag är stolt över att vara rödhårig och jag gillar det, men det är väldigt mycket jobb. Utväxt som ska färgas och ögonbryn som ska fyllas i. Konstant. Dock är problemen som jag precis nämnt inte de största problemen. Det svåraste för mig är att avgöra om det är jag som vill vara blond alternativt rödhårig eller om det är andra som vill att jag ska göra det. Hälften av de jag känner tycker att jag passar mycket bättre i blondt hår medan hälften tycker tvärtom. Jag är i en situation där jag inte kan göra alla nöjda vilket jag stör mig på något enormt! Det inte bara stör mig, det förvirrar mig. Jag är så förvirrad att jag inte vet vad jag vill längre.
 
Hur som helst har jag precis färgat min utväxt så nu blir det rött ett tag till. Nu kan hälften av mina nära och kära applådera medan den andra hälften går och gråter i ett hörn.. ;)
 



Kommentarer
Postat av: Cissi

Jag applåderar! ... hehe, nej med seriöst.. när jag säger att du ska ha rött hår är det inte för att JAG vill det, att JAG blir glad och nöjd om du har rött hår.. du är lika mycket Ronja oavsett om du är rödhårig eller blond (nuförtiden i alla fall.. när vi var små var du ju alltid rödhårig :)). Så jag måste säga att det inte handlar om att göra alla nöjda.. vi bryr oss inte egentligen om vilken hårfärg du har, det handlar bara om tycke och smak (och smaken är som bekant som baken-delad!), vi tycker om Ronja, personen Ronja.. och vill hon vara blond så ska hon vara blond.. och vill hon vara rödhårig så ska hon vara rödhårig :)
.. om jag frågade dig om jag ska köpa en rosa eller vit dator så svarar du nog den färg du tycker är snyggast. Kanske håller jag med, kanske inte.. men men det är jag som ska ha datorn och trivas med den.. och förhoppningsvis gillar du mig lika mkt oavsett vilken jag väljer ;)

Svar: Fan vad du var klok då Cissi! :)
Ronja

2012-09-08 @ 21:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback